Al-Quran vs. Bukhari et al


Al-Quran adalah sumber rujukan utama dalam keilmuan Islam dan mengariskan kod etika dalam perlakuan kehidupan harian seorang muslim. Selain Al-Quran, sebahagian besar umat Islam berpendapat bahawa ada kitab-kitab lain yang harus diperpegangi,  yang dikenali sebagai Sahih Sitta (Enam Yang Sahih). Contohnya seperti Bukhari, Muslim, Ibn Majan dan lain-lain. Ada yang berpandukan kepada kitab-kitab tersebut sebagai sumber rujukan "kedua", tetapi ada pula yang beranggapan bahawa kitab-kitab tersebut berkedudukan "setaraf" dengan Al-Quran. Tidak diragukan lagi bahawa diantara kitab-kitab tersebut, Sahih Bukhari merupakan yang terunggul sekali.

Baiklah, kembali kita ke Al-Quran. Didalam Surah ke-12 (Surah Yusuf), Allah menerangkan sifat mulia yang tinggi yang ada pada diri Nabi Yusuf, dan kekejaman yang dihadapinya dalam hidup beliau untuk berjalan diatas jalan yang lurus lagi benar. Mengenai cerita Nabi Yusuf ini, Al-Quran, dengan terangnya memaklumkan (12:7) "Demi sesungguhnya! (Kisah) Nabi Yusuf dengan saudara-saudaranya itu mengandungi beberapa pengajaran bagi orang-orang yang bertanya (tentang hal mereka untuk mengambil iktibar)."

Prinsip-prinsip moral yang boleh diambil iktibar dalam cerita tersebut, untuk seorang yang pengetahuannya cetek dan terhad seperti saya, adalah begini:

 Nabi Yusuf menjalani suatu kehidupan yang sungguh pedih dan pahit di alam kanak-kanak dan remajanya. Abang-abang kandungannya sendiri buat perancangan untuk membunuhnya.

 Akhirnya, dia dibeli seorang pegawai Mesir dan jadi seorang hamba abdi.

 Dan ketika dia sampai ke peringkat umurnya yang sempurna, si isterinya pegawai Mesir itu, berkeinginan pula terhadapnya.

 Walaupun ia ketahui akan akibat yang akan menimpa sekiranya ia tidak mematuhi isteri pegawai Mesir itu, Nabi Yusuf berjaya selamatkan dirinya dari kemaraannya.

 Si isteri dijumpai bersalah, tetapi kemudian buat perancangan untuk membalas dendam terhadap Nabi Yusuf.

 Dia, bersama-sama dengan wanita lain di bandaraya Mesir itu, berjaya dalam menghantarnya ke penjara untuk suatu tempoh yang dilanjutkan.

 Walau berada dalam sedemikian keadaan pun, Nabi Allah terus juga berdakwah tentang Allah dan tentang kepentingan nilai-nilai yang tinggi lagi murni.

 Dia dapat suatu peluang untuk keluar dari penjara.

 Jauh dari cuba untuk mendapatkan kebebasan buat diri semata-mata, dia menggunakan peluang keemasan itu untuk cuba menjelaskan kebenaran dirinya supaya rakyat jelata tidak sangsi terhadap keperibadian dan maruahnya yang sebelum ini tercemar oleh tuduhan palsu.

 Dia berjaya mendapatkan wanita-wanita itu mengaku akan kesalahan mereka.

 Bersenjatakan sifat mulia yang tinggi yang dimilikinya, dia diamanahkan dengan kedudukan yang sangat ketara didalam pemerintahan yang, menurut latar belakang didalam cerita, suatu pemerintahan yang berjiwa rakyat.

 Dia terus membekalkan khidmatnya kepada rakyat jelata dengan kemampuannya yang terbaik.

Disinilah dimana, dalam kiraan saya, Bukhari bertindak dalam penulisannya, untuk menghina bukan sahaja Al-Quran, tetapi juga, Nabi Yusuf dan Nabi Muhammad. Beginilah caranya Bukhari menulis tentang cerita diatas:

Jilid 4, Buku 55, Nombor 591:
Abu Hurairah meriwayatkan: Nabi Allah berkata, "Jika aku harus tinggal didalam penjara untuk suatu masa yang lama seperti Yusuf, aku akan menerima tawaran (untuk kebebasan tanpa mendesak supaya kebenaran tentang diri aku dimaklumkan)."

Jilid 4, Buku 55, Nombor 601:
Abu Hurairah meriwayatkan: Nabi Allah berkata, "Jika aku harus tinggal didalam penjara (untuk suatu tempoh yang sama) dengan peninggalan Yusuf (penjara) itu dan kemudian tawaran kebebasan sampai kepada aku, kemudian aku pasti akan menerimanya." (Lihat Hadis No.591)

Al-Quran itu memaklumkan: ".Demi sesungguhnya! (Kisah) Nabi Yusuf dengan saudara-saudaranya itu mengandungi beberapa pengajaran bagi orang-orang yang bertanya (tentang hal mereka untuk mengambil iktibar)." Tetapi Bukhari membayangkan, dengan penulisannya, seolah-olah:

 Nabi Muhammad berdiri diatas prinsip moral dan nilai-nilai  murni yang lebih rendah jika dibandingkan dengan Nabi Yusuf.

 Mendapatkan kebebasan harus terlebih dahulu jadi matlamat seorang banduan, walaupun dia adalah seorang Nabi.

 Jika seorang Nabi itu amat membimbangi tentang kebebasannya, mengapa dia tidak cuba mengelakan sedaya-upaya dari berlakunya peristiwa (itu) yang telah membuatnya terpenjara?

 Nabi Yusuf berkemungkinan, harus meneruskan sahaja dengan tugasnya sebagai seorang Nabi tanpa meminta supaya dijelaskan kebenaran dirinya dari disabit bersalah dari satu kes rogol / zina/ khalwat berprofil tinggi, seolah-olah tiada apa-apa pun telah terjadi.

Penulisan-penulisan "ad hoc" sebegini yang berlandaskan "ilmu" yang tidak pasti sumbernya, dan yang tidak di analisis secara kritis akan kerosakan yang boleh dibawa kepada pembacanya, telah menimbulkan kekeliruan yang hebat tentang Islam didalam fikiran orang Islam dan juga orang bukan Islam.

Kesan yang paling buruk yang dibawa oleh hadis Bukhari diatas tadi ialah  kononnya Nabi Islam yang Terakhir buat satu komentari ke atas ayat-ayat Al-Quran seolah-olah ayat-ayat tersebut  bercakap tentang suatu kod etika perlakuan yang "optional", dan seolah-olah Nabi Islam yang Terakhir berkemungkinan bertindak di luar garis ajaran Al-Quran.

Ia juga mendorong kita kepada suatu kepercayaan bahawa cerita-cerita yang dinukilkan didalam Al-Quran itu adalah tidak "relevant" sebagai petunjuk kepada pembacanya dan tidak boleh diguna untuk mengambil ikhtibar (lihat sebaliknya, ayat 12:7 diatas).

Jika kita ambil hadis ini sebagai "Sahih", kita ingin bertanya berapa banyak lagi ayat-ayat Al-Quran yang lain, yang Nabi Islam yang Terakhir ada perasaan dan pendapat yang bersendiri mengenai ayat-ayat tersebut?

Yang melucukan adalah, dalam pengumpulan hadith-hadith yang sama, ada suatu riwayat yang kerap disebut diatas "kuasa" Aisha (RA) yang sifat kehidupan Nabi Muhammad itu boleh contohkan sebagai "Al-Quran Yang Hidup".

Terdapat banyak lagi contoh-contoh yang lain dimana kitab-kitab "Sahih" bertentangan dengan Al-Quran. Dengan demikian kitab-kitab ini menghina Al-Quran, Nabi Muhammad, keluarganya, sahabat-sahabatnya dan Islam umumnya. Kita harus memeriksa semula semua sumber-sumber jurisprudens Islam yang bukan dari
Al-Quran untuk memastikan yang kita mengikut Islam yang sebenarnya diturunkan kepada kita oleh Allah dan bukan Islam yang berdasarkan pengumpulan-pengumpulan yang tidak lengkap (yang diragui sumbernya) oleh generasi-generasi yang tidak pernah mengenali Nabi Muhammad mahupun pernah melihatnya.

"Ada liku-liku jalan yang membawa ke jurang Neraka, yang diturap dengan niat-niat yang murni"


truth speaks
yang mengalihbahasa tulisan daripada laman web
"Quran As I Understand (QAIU) Project"

 
Kisah Nabi Yusuf di Sudut Pelajar


Artikel / English Articles
Halaman Utama   Terkini   Perpustakaan   Bacaan   E-Mail   Hiasan   Kalimat Pilihan
Keratan Akhbar   Penemuan   Soalan Lazim   Sudut Pelajar
Tulis kepada Pengurus Laman