Menyentuh Perempuan dan Junub

 

From: janggutputih
Date: 2009/11/27
Subject: Bersentuhan.
To:
ebacaan114@gmail.com

 

Salamun'alaikum Tuan.

4:43. Wahai orang-orang yang percaya, janganlah mendekati solat apabila kamu sedang mabuk sehingga kamu tahu apa yang kamu ucapkan, dan jangan dalam junub, kecuali kamu menyeberangi satu jalan, sehingga kamu mandi; tetapi jika kamu sakit, atau dalam perjalanan, atau jika salah seorang antara kamu datang dari tandas, atau kamu telah sentuh perempuan, dan kamu dapati tiada air, maka tayamumlah (minta pertolongan) dengan debu tanah yang baik, dan sapulah muka-muka kamu dan tangan-tangan kamu; sesungguhnya Allah Pemaaf, Pengampun.

Pada frasa, ' atau kamu telah sentuh perempuan '; apakah maksudnya sentuh seperti menyentuh tangan, atau lakukan persetubuhan ?.


Salamun alaikum,

Terima kasih. Perkataan sentuh di situ diterjemah daripada kalimat lamasa. Terdapat hanya dua ayat al-Qur'an yang mengandunginya. Satu lagi berbunyi,

"Wahai orang-orang yang percaya, apabila kamu berdiri untuk solat, basuhlah muka kamu dan tangan kamu hingga siku, dan sapulah kepala kamu dan kaki kamu hingga pergelangan kaki. Jika kamu dalam junub, bersihkan diri kamu; tetapi jika kamu sakit, atau dalam perjalanan, atau jika salah seorang antara kamu datang dari tandas, atau kamu sentuh perempuan, dan kamu dapati tiada air, maka tayamumlah (minta pertolongan) dengan debu tanah yang baik, dan sapulah muka kamu dan tangan kamu dengannya. Allah tidak hendak buat sebarang kesulitan bagi kamu, tetapi Dia hendak bersihkan kamu, dan supaya Dia sempurnakan rahmat-Nya ke atas kamu, supaya kamu berterima kasih." (5:6)

Konteksnya sama dengan yang pertama, yang disebut sahabat janggutputih di atas.

 

Apabila melihat kepada keadaan-keadaan lain yang segrup, iaitu sakit, dalam perjalanan, atau dari tandas, yang tidak berlaku setiap masa, maka menyentuh perempuan di situ adalah bukan seperti sentuhan biasa.

 

Kamus Hans Wehr menyatakan bila sentuh digandingkan dengan perempuan ia bermaksud "to have sexual intercourse" atau "bersetubuh".

 

Mungkin ia berkaitan dengan junub yang disebut lebih awal di dalam ayat di atas. Menurut A Dictionary of Modern Written Arabic (Hans Wehr) kalimat tersebut bermaksud "in a state of major ritual impurity; not belonging to the tribe, not a kinsman .... the neighbour not belonging to the family" (muka surat 139).

 

Sementara Lexicon (Lane) dalam penjelasannya yang panjang lebar (halaman 465), ada menyebut "unta" dan "susu" di samping "by reason of sexual intercourse and discharge of the semen". Maka junub bermaksud berada dalam keadaan kotor dari segi peribadatan, misalan keadaan selepas persetubuhan dan sebarang kegiatan yang keluarkan air mani. Keadaan "kotor" sedemikian memerlukan seseorang untuk membersihkan diri atau mandi.

 

Terdapat dua lagi ayat mengandungi perkataan junub, tetapi bermaksud yang lain, iaitu jauh atau bukan kerabat (menurut Lexicon juga). Ayat-ayat dimaksudkan adalah:

4:36. Sembahlah Allah, dan janganlah sekutukan sesuatu dengan-Nya. Buat baik kepada ibu bapa, dan kepada sanak saudara yang dekat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran yang kerabat, dan jiran yang jauh (bukan kerabat), dan teman di sebelah kamu, dan musafir, dan apa yang tangan-tangan kanan kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka orang-orang yang sombong, membanggakan diri,

 

28:11. Dan dia berkata kepada saudara perempuannya, "Ikutlah dia", dan dia melihatnya dari jauh, sedang mereka tidak sedar.

Menurut Concordance (H.E.Kassis) junub bermaksud "stranger, (adj) defiled; (with prep. 'an) from afar" (muka surat 598). Maka junub mengandungi dua makna yang berbeza, iaitu seperti disebut ayat-ayat di atas, dan kotor atau tercemar (defiled).

 

Pun begitu, terdapat pendapat yang mengatakan junub hanya bermaksud jauh. Pendapat itu diuji di sini dengan letak perkataan "jauh" pada junub di dalam ayat wuduk kedua, seperti berikut:

"Wahai orang-orang yang percaya, apabila kamu berdiri untuk solat, basuhlah muka kamu dan tangan kamu hingga siku, dan sapulah kepala kamu dan kaki kamu hingga pergelangan kaki. Jika kamu dalam (keadaan) jauh (junub), bersihkan diri kamu; tetapi jika kamu sakit, atau dalam perjalanan, atau jika salah seorang antara kamu datang dari tandas, atau kamu menyentuh perempuan, dan kamu dapati tiada air, maka tayamumlah (minta pertolongan) dengan debu tanah yang baik, dan sapulah muka kamu dan tangan kamu dengannya...." (5:6)

Maksudnya, jika kita dalam keadaan jauh (jauh daripada air, menurut pendapat tersebut) maka kita bersihkan diri (dengan air! seperti membasuh muka, tangan dan lain).

 

Atau jika mereka bermaksud bukan jauh daripada air, maka kami bertanya, jauh daripada apa (yang kita patut bersihkan diri, dengan air)?

 

Pendapat kami pula, ayat tersebut menyatakan diri (dalam junub) dibersihkan, sementara muka dan tangan hinggu siku dibasuh, dan kepala serta kaki hingga pergelangannya disapu - dengan air - dalam "wuduk" sebelum solat.

 

Jika tiada air, maka diri yang dalam junub, empat bahagian anggota badan tersebut jadi dua sahaja, diri dalam keadaan sakit, atau dalam perjalanan, atau datang dari tandas, atau menyentuh perempuan - disuruh tayamum sahaja dalam "wuduk" - sebelum lakukan solat.

 

Mencuit mengenai junub dan menyentuh perempuan yang sama-sama keluarkan air tertentu. Tapi ada sedikit perbezaan, kerana air dikeluarkan dalam junub bukan sahaja daripada menyentuh perempuan, malah daripada cara yang selain daripadanya jua.

 

Sayugia diingat, ayat-ayat wuduk tersebut adalah bagi orang-orang yang percaya yang mampu berdiri untuk solat. Bagi yang tidak mampu, misalan orang sakit serta terlantar di atas katil dan tidak boleh bangun, dia tidak perlu berwuduk, apatah lagi untuk tayamum, sebelum lakukan solat.

 

Sekian pendapat kami.

 

Allah disanjung!


28 Nov 2009
dikemaskini 29.7.11

 

Halaman Utama   Terkini   Perpustakaan   Artikel   Bacaan   E-Mail   Hiasan   Kalimat Pilihan
Keratan Akhbar   Penemuan   Soalan Lazim   Sudut Pelajar   Senarai Penulis   English Articles

Tulis kepada Pengurus Laman