oleh
Azahidi
Ramai daripada orang yang mengaku Islam percaya bahawa adalah haram bagi mereka membaca atau pun menyentuh Quran dalam keadaan berikut :
1) Tidak berwudhu’ yaitu tidak ambil air sembahyang.
2) Perempuan yang dalam keadaan haidh atau nifas.
3) Dalam keadaan berjunub.
Perempuan
yang datang haidh bukan sahaja tidak boleh menyentuh Quran malah tidak
boleh juga sembahyang, puasa atau masuk mesjid.
Hukum
tersebut telah diputuskan oleh para ulamak.
Ianya dibukukan dan diajarkan meluas di sekolah, mesjid, madrasah,
surau dan lain-lain institusi pengajian Islam. Sedangkan tiada satu ayat
pun yang mengatakan bahawa perempuan tidak boleh puasa, sembahyang atau
baca Quran dalam keadaan haidh atau nifas. Ini adalah rekaan semata-mata.
Quran
diturunkan untuk dibaca dan dihayati mesejnya. Awal-awal lagi Quran
menjelaskan : Kitab itu, di dalamnya tiada keraguan,
petunjuk bagi orang-orang bertakwa (2:2).
Dan banyak lagi ayat-ayat yang menganjurkan kita membaca Quran.
Semasa
ayat pertama di turunkan, Nabi Muhammad masih belum dimaklumkan tentang wudhu.
Ayat pertama ialah “Bacalah dengan nama Pemelihara
kamu yang mencipta” (96:1). Sudah tentu Nabi Muhammad patuh
membaca dan menghayati ayat-ayat yang diturunkan tanpa berwudhu.
Ayat
yang berkaitan dengan wudhu ialah 4:43 dan 5:6. Ianya adalah
suruhan Allah berkaitan dengan solat. Mengikut sejarah dan kronologi
penurunan surah, surah 4 (al-Nisaa’) adalah surah ke-92 diturunkan dan
surah 5 (al Maidah) adalah yang
ke-112, keduanya antara yang terakhir dan ianya diturunkan di Madinah.
Mengikut fakta sejarah tersebut maka orang-orang Islam pada masa itu
termasuk Nabi Muhammad sendiri telah membaca Quran tanpa berwudhu.
Dalam
5:6 tiada kaitan langsung dengan larangan
menyentuh, memegang atau membaca Quran. Tiada kaitan langsung dengan
larangan kepada siapa yang tidak boleh menyentuh dan membaca al-Quran.
Kita
tahu dan percaya bahawa Quran adalah jelas dan menyeluruh dalam mesejnya.
6:38.
Tiada makhluk yang merayap di bumi, tiada burung yang terbang dengan
sayap-sayapnya, melainkan mereka adalah
umat-umat yang serupa dengan kamu. Kami tidak alpakan sesuatu di dalam al-Kitab; kemudian kepada Pemelihara mereka, mereka
akan dikumpulkan.
6:114. Apa, adakah aku akan cari sebarang hakim selain Allah? Dan Dia yang turunkan kepada kamu Kitab yang cukup jelas; dan orang-orang yang kepada mereka Kami beri Kitab tahu bahawa ia diturunkan daripada Pemelihara kamu dengan yang benar; maka jangan kamu termasuk orang-orang yang ragu-ragu.
Sekiranya pembacaan
Quran perlu kepada berwudhu’ sudah tentu ianya akan disebut dalam
sekurang-kurangnya satu ayat dalam Quran.
Kepercayaan bahawa
tidak boleh membawa dan membaca Quran tanpa wudhu’ hanya akan
menyusahkan, menghindarkan dan menjauhkan manusia daripada membaca Quran,
terutamanya perempuan. Sudah tentu ianya tidak mempromosikan pembacaan
Quran di dalam perjalanan jauh, di stesyen keretapi atau kapalterbang, di
atas bas dan sebagainya.
Ulamak sekarang
mempertahankan hukum tersebut dengan mengatakan bahawa pengharaman
hanyalah kepada pembacaan Quran dalam bahasa Arab dan tidak kepada
pembacaan terjemahan. Masakan, sebab hukum tersebut adalah ditetapkan
zaman dahulu lagi, semasa Quran semuanya dalam bahasa Arab dan tiada lagi
terjemahan dibuat.
Satu lagi sebab ialah
ulamak mengatakan bahawa kesucian Quran perlu dijaga. Yang suci hanyalah
mesej Quran. Huruf-huruf, tanda-tanda, dakwat, kertas dan kulit Quran
adalah buatan manusia. Huruf-huruf yang digunakan sama dengan huruf-huruf
yang digunakan untuk akhbar-akhbar Arab. Kertas, kulit dan dakwat yang
digunakan adalah sama dengan yang digunakan untuk berbagai-bagai buku
lain. Tapi Mesej Quran adalah daripada Pemelihara. Sekiranya tidak boleh
baca Quran tanpa wudhu, maka tidak bolehlah seseorang fikir dan bincang
fasal mesej Quran tanpa wudhu, kerana mesej itu lebih suci daripada
tulisan.
Walau pun apa, fahaman
bahawa tidak boleh baca Quran tanpa wudhu adalah tiada asas dalam Quran.
Kita mestilah merdeka daripada fahaman tersebut dan memajukan diri dengan
membaca, memahami dan mempraktikkan mesej Quran dimana saja, dengan atau
tanpa wudhu.
Azahidi
Mac 2005
Artikel
/ English
Articles
Halaman Utama
Terkini
Perpustakaan Bacaan
E-Mail Hiasan
Kalimat Pilihan
Keratan
Akhbar Penemuan
Soalan Lazim
Sudut
Pelajar
Tulis kepada
Pengurus Laman